Regulamin Wirtualnego Zarządu Dróg i Komunikacji Miejskiej

Ostatnia aktualizacja: 14.09.2025

    ROZDZIAŁ 1
    postanowienia ogólne

    § 1

    1. Przez Wirtualny Zarząd Dróg i Komunikacji Miejskiej należy rozumieć wirtualną społeczność dobrowolnie zrzeszającą graczy OMSI 2, działającą w oparciu o system informatyczny pod adresem www.vzdikm.pl, reprezentowaną przez jej Dyrektora, dalej zwaną vZDiKM, a także wirtualną firmą. W ramach uczestniczenia w projekcie, jego członkowie nie otrzymują wynagrodzenia za swoją pracę. vZDiKM ma na celu urealnienie rozgrywki oraz jej urozmaicenie. Organizacja nie jest pracodawcą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – kodeks pracy i nie zatrudnia osób fizycznych. Na potrzeby niniejszego regulaminu użyto sformułowania „zatrudnienie”, które oznacza jedynie proces przyjęcia do społeczności.
    2. Przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) Koziegłowy (dalej również jako: spółka, przewoźnik) należy rozumieć element wchodzący w skład vZDiKM, który jest wirtualnym przewoźnikiem, reprezentowanym przez Prezesa Zarządu. Przewoźnik nie jest pracodawcą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. – kodeks pracy i nie zatrudnia osób fizycznych.
    3. Przez Pracownika należy rozumieć osobę fizyczną dobrowolnie uczestniczącą w działaniach vZDiKM oraz współpracującą z osobami zarządzającymi. Pracownikiem może zostać każda osoba pełnoletnia, która wyrazi na to zgodę. W celu dołączenia do vZDiKM osoby niepełnoletniej, wymagana jest zgoda rodzica lub opiekuna prawnego. Pracownik w rozumieniu niniejszego regulaminu nie spełnia definicji z art. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – kodeks pracy.
    4. Przez służbę oraz pracę należy rozumieć zadania wyznaczone pracownikowi przez vZDiKM, które dotyczą rozgrywki. Za wykonanie służby/pracy nie otrzymuje się wynagrodzenia. Potwierdzenie wykonania zadania zamieszcza się w systemie informatycznym vZDiKM.
    5. Pieczęcie używane przez vZDiKM i umieszczane na wydawanych dokumentach są tofikcyjne elementy pozwalające na urealnienie rozgrywki. Zawarte w nich dane zostały wygenerowane komputerowo i nie mają związku z rzeczywistością.

    § 2

    1. Niniejszy regulamin dotyczy wszystkich osób, które dołączyły lub aplikują o dołączenie do vZDiKM.
    2. Zapoznanie się z regulaminem jest obowiązkiem każdego kandydata starającego się o dołączenie do vZDiKM. Potwierdzenie znajomości regulaminu oraz jego akceptacja są wymagane przed przystąpieniem do procesu dołączenia.

    § 3

    1. Podstawowym środkiem, służącym do realizacji zadań w ramach działalności w vZDiKM, jest panel zarządzania dostępny pod adresem: www.vzdikm.pl/panel (dalej
    również jako: panel).
    2. Środkami pomocniczymi do komunikacji są:
    1) poczta elektroniczna,
    2) strona na Facebooku,
    3) serwer vZDiKM na platformie Discord.

    § 4

    1. Zasady obowiązujące na serwerze Discord porusza regulamin obowiązujący na tejże platformie.

    § 5

    1. Przyjmuje się, że niniejszy regulamin jest dokumentem najważniejszym w vZDiKM, przez co należy rozumieć, że wszelkie wydane dokumenty muszą być z nim zgodne.

    § 6

    1. Nowelizacji w regulaminie dokonuje Dyrektor vZDiKM lub osoba przez niego wskazana.
    2. Wszelkie zmiany wchodzą w życie z odstępem czasowym, który jest określany przez osobę nowelizującą regulamin. Ten czas powinien być proporcjonalny do liczby zmian. Informacje o zmianach w regulaminie zamieszcza się na stronie internetowej.

    ROZDZIAŁ 2
    podstawowe zasady

    § 7

    1. Proces rekrutacji do vZDiKM jest podzielony na dwa etapy:
    1) złożenie aplikacji za pośrednictwem strony internetowej (www.vzdikm.pl/podanie),
    2) przystąpienie do egzaminu, o którym mowa w rozdziale 7.
    2. Osoba, która uczestniczy w procesie rekrutacji, staje się członkiem vZDiKM w momencie pozytywnego ukończenia obu etapów rekrutacji.
    3. Dopuszcza się możliwość przeprowadzenia trzeciego etapu rekrutacji, jakim jest głosowa rozmowa weryfikacyjna za pomocą komunikatora Discord. O tym decyduje każdorazowo osobą rozpatrująca aplikacje, o których mowa w ust. 1 pkt 1.
    4. Za otwieranie oraz wstrzymywanie procesu rekrutacji odpowiada Dyrektor vZDiKM.
    5. Zakazuje się jednoczesnego uczestnictwa w vZDiKM oraz w innym projekcie o tożsamym charakterze w zakresie pełnienia funkcji zarządzających w takim projekcie (tj. realizowania zadań zbliżonych do zadań Zarządu vZDiKM lub Zarządu przewoźnika lub osoby zajmującej się infrastrukturą teleinformatyczną projektu). Zakaz dotyczy projektów konkurencyjnych wobec vZDiKM, tj. związanych z symulatorem OMSI 2.
    6. Zakazuje się jednoczesnego uczestnictwa w Zarządzie vZDiKM oraz w projekcie konkurencyjnym wobec vZDiKM.
    7. Przewiduje się możliwość zastosowania wyjątku od zakazów w ust. 6 i 7 za pisemną zgodą Dyrektora vZDiKM.

    § 7a

    1. Każdy nowo przyjęty pracownik jest obowiązany:
    1) pobrać wszelkie pliki niezbędne do prawidłowego wykonywania zadań w vZDiKM – pliki znajdują się w panelu zarządzania,
    2) sprawdzenia oraz przetestowania funkcjonalności dostępnych w panelu zarządzania.

    § 8

    1. Zabrania się udostępniania własności merytorycznej oraz danych pozyskanych w ramach działania w vZDiKM.
    2. Złamanie zakazu w ust. 1 skutkuje wszczęciem postępowania dyscyplinarnego lub natychmiastowym zwolnieniem.

    § 8a

    1. Kształt postępowania dyscyplinarnego jest każdorazowo ustalany przez osobę, która wszczyna postępowanie. Przyjęte procedury należy opisać w pouczeniu, które dołącza się do dokumentu informującego o wszczęciu postępowania dyscyplinarnego.
    2. Postępowanie dyscyplinarne może wszcząć Prezes Zarządu MPK Koziegłowy, Dyrektor właściwego wydziału vZDiKM oraz Dyrektor vZDiKM.

    § 9

    1. Każdy kierowca uzyskuje awans bez procedury konkursowej na stanowiska kierowcy oraz doświadczonego kierowcy. Awans na stanowisko doświadczonego kierowcy odbywa się po wykonaniu przynajmniej 50 służb oraz zdobyciu pozytywnej opinii wśród zarządu spółki.
    2. Procedura umożliwiająca zdobycie stanowiska innego niż wymienione w ust. 1 jest poruszona w Rozdziale 3.
    3. Każdy pracownik vZDiKM może dobrowolnie zrezygnować z pracy (tj. z uczestnictwa w vZDiKM) za pomocą wniosku o zwolnienie dostępnego w panelu.

    § 10

    1. Wszelkie dłuższe i planowane nieobecności w pracy należy zgłosić za pomocą wniosku. Zgłaszane nieobecności dotyczą wszystkich czynności podejmowanych w ramach vZDiKM. Nieobecność nie ma jednak wpływu na zawieszenie postępowania dyscyplinarnego oraz nie blokuje możliwości zwolnienia lub zawieszenia pracownika.
    2. Uzyskany wcześniej urlop może zostać anulowany po złożeniu podania do prezesa zarządu MPK za pośrednictwem poczty elektronicznej lub wiadomości w panelu.
    3. W przypadku niemożności wykonania służby danego dnia należy złożyć wniosek o jej anulowanie. 1

    § 10a

    1. Grafik pracownika jest uzupełniany na przynajmniej kolejne 7 dni.

    § 11

    1. Sumienny oraz wzorowy pracownik, który posiada przynajmniej 15 zaliczonych służb, może uzyskać stały pojazd po uprzednim wysłaniu wniosku, którego zatwierdzenie zależy od oceny zarządu spółki.
    2. Stały pojazd można zmienić poprzez złożenie wniosku.
    3. Podczas uzupełniania grafiku, w miarę możliwości, przypisuje się stały pojazd w pierwszej kolejności jego właścicielowi.
    4. Dopuszcza się modyfikowanie wnętrza stałego pojazdu bez uprzedniego uzyskania zgody. Modyfikacja zewnętrzna stałego pojazdu oraz modyfikacja innych pojazdów jest możliwa wyłącznie za zgodą Dyrektora vZDiKM, który wydaje ją w uzgodnieniu z Kierownikiem Zaplecza Technicznego.
    5. Modyfikacje, o których mowa w ust. 4 nie mogą ingerować w kabinę kierowcy, strukturę pojazdu (bryłę) oraz systemy pokładowe (SIP). Dopuszcza się wyłącznie dodawanie drobnych akcesoriów dekoracyjnych, takich jak np. kubki, choinki zapachowe, maskotki itp., które nie wpływają na funkcjonalność pojazdu ani jego wygląd zewnętrzny.

    § 12

    1. Pracownik, który ma problem techniczny z danym pojazdem, może złożyć wniosek o jego nieprzydzielanie. Wniosek należy umotywować.
    2. Aby cofnąć nieprzydzielanie danego pojazdu, należy się skontaktować z prezesem spółki.

    § 13

    1. Pracownik, który chce zmienić swój etat pracy, może to zrobić po wysłaniu wniosku, który zostanie umotywowany.
    2. Minimalny etat każdego pracownika to 1/7, a maksymalny to 6/7.
    3. Możliwe jest ubieganie się o nienormowany czas pracy (tj. etat 0/7). W tym celu należy skontaktować się z prezesem spółki.

    § 14

    1. Każdy pracownik ma prawo wykonać służbę w dniu, w którym nie pracuje. Aby to zrobić, należy złożyć wniosek o „Kurs z Wolnego (KzW)” z przynajmniej
    jednodniowym wyprzedzeniem oraz maksymalnie na następne 7 dni.
    2. Pole „proponowany pojazd” we wniosku ujętym w ust. 1 jest wyłącznie sugestią dla dyspozytora.
    3. Wniosku o kurs w dniu wolnym nie może złożyć osoba z etatem 6/7, gdyż przekroczy ona wtedy maksymalny czas pracy.
    4. Postanowienia ust. 3 nie dotyczą sytuacji, w których pracownik anulował służbę lub wziął dzień wolny/urlop w ciągu 6. poprzednich dni przed dniem, na który składany jest wniosek o KzW.

    § 14a

    1. Wnioski, o których mowa w § 9-§ 14 składa się za pomocą panelu zarządzania. Wnioski rozpatrują pracownicy funkcyjni oraz Zarząd spółki. Podział kompetencji następuje w drodze wewnętrznych ustaleń.

    § 15

    1. Informację o zaplanowanej służbie dla pracownika można odnaleźć na stronie głównej w panelu zarządzania. Wszystkie służby należy realizować zgodnie z informacjami, które tam widnieją. Służbę realizuje pracownik, któremu ją przypisano w panelu zarządzania.
    2. Służby należy wykonywać z użyciem oficjalnych oraz najnowszych modyfikacji vZDiKM, które zostały udostępnione w panelu zarządzania.
    3. Służby muszą być zgodne z postanowieniami podjętymi w wykazie brygad oraz dokumencie danej służby.
    4. Czas na zdanie raportu ze służby mija o godzinie 01:00 drugiego dnia od dnia wykonania służby.
    5. Pracownik wykonujący służby ma za zadanie zdać dokumentację w formie raportu za pomocą panelu zarządzania, co reguluje rozdział 4 regulaminu.
    6. Informacja o przydzielonym pojeździe pojawia się w grafiku o godz. 00:00, jednak grafik może ulec zmianie do godziny 04:00 w dniu wykonania służby.
    7. W ramach „KzW” lub zwykłej służby grafikowej pracownikowi może zostać przypisana tzw. „rezerwa”.
    8. „Rezerwa” może być przypisana każdemu pracownikowi, dla którego nie można przydzielić służby regularnej. Jeżeli nie doszło do takiej sytuacji, rezerwa może zostać przypisana co najwyżej 10% osób, które wyraziły chęć pracy danego dnia.
    9. „Rezerwa” oznacza pozostawanie w gotowości do podjęcia służby w dniu jej wyznaczenia. W przypadku anulowania służby innego pracownika, osoba przypisana jako rezerwowa może przejąć jego służbę za pośrednictwem modułu w panelu zarządzania. Czas na złożenie raportu z przejętej służby ulega wydłużeniu o 24 godziny.
    10. Za samą gotowość do przejęcia służby nie przysługuje bonus punktowy.

    § 16

    1. Ponowne zatrudnienie pracownika jest możliwe, gdy od jego zwolnienia upłynie okres przynajmniej 30 dni. Ponownie zatrudnionemu pracownikowi nie przywraca się dawnego kodu pracownika.
    2. Nie zatrudnia się ponownie pracowników, którzy zostali zwolnieni dyscyplinarnie lub utracili zaufanie zarządu vZDiKM.
    3. Aplikacje rekrutacyjne kandydatów, którzy nie byli w vZDiKM mają pierwszeństwo względem aplikacji osób przystępujących do rekrutacji ponownie.

    ROZDZIAŁ 3
    działalność vZDiKM

    § 17

    1. Pieczę nad spółką MPK Koziegłowy sprawuje jej zarząd, w skład którego wchodzi prezes zarządu oraz zastępca prezesa zarządu.
    2. Podział obowiązków w zarządzie MPK Koziegłowy jest ustalany przez prezesa zarządu w porozumieniu z zastępcą prezesa zarządu.
    3. Prezesa zarządu wyłania dyrektor vZDiKM. Powołany prezes zarządu wyznacza swojego zastępcę. Wyznaczenia można dokonać na drodze zarządzenia lub konkursu.
    4. Moc odwoławczą ze stanowiska zastępcy prezesa zarządu posiada prezes zarządu w porozumieniu z dyrektorem vZDiKM lub dyrektor vZDiKM. Odwołanie pracownika poprzedza się poinformowaniem strony o podjętej decyzji wraz z uzasadnieniem.
    5. Moc odwoławczą osoby ze stanowiska prezesa zarządu posiada dyrektor vZDiKM. Odwołanie może nastąpić w drodze zarządzenia lub uchwały Zarządu vZDiKM podejmowanej większością 2/3 głosów w obecności przynajmniej połowy składu Zarządu vZDiKM. Wniosek o podjęcie uchwały składa co najmniej czterech członków Zarządu vZDiKM oraz musi zawierać uzasadnienie i wskazywać kandydata na nowego prezesa zarządu. Postanowienie o odwołaniu prezesa zarządu poprzedza się pisemną informacją oraz umotywowaniem decyzji.
    6. Od decyzji o odwołaniu pracowników nie przysługuje środek odwoławczy, chyba że osoba odwołująca postanowi inaczej.

    § 18

    1. Stanowiska w spółce podlegające obowiązkowi organizacji konkursu to dyspozytor oraz instruktor nadzoru ruchu.
    2. Ogłoszenie o otwarciu konkursu publikuje się w panelu zarządzania.
    3. Konkurs trwa przynajmniej przez 3 dni od daty publikacji ogłoszenia.
    4. Podmiot organizujący konkurs (zwany dalej organizatorem) ma czas do7dni
    roboczych na publikację wyników konkursu od daty zakończenia przyjmowania zgłoszeń.
    5. Organizatorem konkursu jest prezes zarządu lub osoba przez niego wyznaczona.
    6. Skargi dotyczące procedury konkursowej kieruje się do organizatora konkursu.
    7. Organizator konkursu zastrzega sobie prawo oceny zasadności skargi nie później niż do 14 dni liczonych od dnia ogłoszenia wyników.
    8. Organizator ustala własne kryteria przeprowadzenia konkursu.
    9. W sytuacjach szczególnych, awans na stanowiska wymienione w ust. 1 może być przeprowadzany z pominięciem wyżej opisanej procedury konkursowej.

    § 19
    Dyrektor vZDiKM

    1. Pieczę nad vZDiKM sprawuje jego Dyrektor z doraźną pomocą zarządu vZDiKM.
    2. Dyrektor vZDiKM jest osobą uprawnioną do wydawania rozporządzeń, które, w zgodzie z regulaminem, mogą go uzupełniać.

    § 19a
    Zastępca Dyrektora vZDiKM

    1. Zastępca Dyrektora vZDiKM posiada wszystkie regulaminowe kompetencje Dyrektora vZDiKM z zastrzeżeniem, że:
    1) Odwołanie osób z rang innych niż praktykant, kierowca oraz doświadczony kierowca odbywa się wyłącznie za pisemną zgodą Dyrektora vZDiKM,
    2) powołanie osób na rangi inne niż praktykant, kierowca oraz doświadczony kierowca może się odbyć wyłącznie za pisemną zgodą Dyrektora vZDiKM,
    3) odbiera się prawo do zmiany, uchylania oraz ustanawiania nowego regulaminu vZDiKM,
    4) odbiera się prawo do zmiany oraz uchylania wszystkich dokumentów i decyzji wydanych przez Dyrektora vZDiKM, z wyłączeniem przypadków, w których Dyrektor vZDiKM wyraził na to pisemną zgodę,
    5) odbiera się prawo otwierania oraz zamykania procesu rekrutacji do vZDiKM,
    6) odbiera się kompetencję określoną w § 33 ust. 2 regulaminu vZDiKM,
    7) nakładanie środków dyscyplinarnych, o których mowa w § 33 ust. 3 regulaminu vZDiKM, odbywa się w porozumieniu oraz za pisemną zgodą Dyrektora vZDiKM.
    2. Dyrektor vZDiKM ma prawo korekty działań podjętych przez Zastępcę Dyrektora vZDiKM, bez względu na zakres czasowy i merytoryczny tych działań.

    § 19b
    Marketing Manager

    1. Marketing Manager odpowiada za tworzenie treści kreatywnych mających na celu promocję Wirtualnego Zarządu Dróg i Komunikacji Miejskiej na portalu Facebook, Instagram, TikTok oraz na własnym blogu.
    2. Marketing Manager odpowiada na maile oraz wiadomości przesyłane na platformach wspomnianych w ust. 1.
    3. Dyrektor vZDiKM ma prawo korekty działań podjętych przez osobę na stanowisku Marketing Managera, bez względu na zakres czasowy i merytoryczny tych działań.

    § 20

    1. Stanowiska w Zarządzie vZDiKM podlegające obowiązkowi organizacji konkursu, to stanowiska podległe dyrektorowi wydziału tworzenia oraz zastępcy dyrektora. Schemat organizacyjny znajduje się na ostatniej stronie regulaminu.
    2. Ogłoszenie o otwarciu konkursu publikuje się w panelu zarządzania.
    3. Konkurs trwa przynajmniej 3 dni od daty publikacji ogłoszenia.
    4. Podmiot organizujący konkurs (zwany dalej organizatorem) ma czas do 7 dni roboczych na publikację wyników konkursu od daty zakończenia przyjmowania zgłoszeń.
    5. Organizatorem konkursu jest dyrektor wydziału tworzenia, dyrektor vZDiKM, zastępca dyrektora vZDiKM lub osoby przez nich wyznaczone.
    6. Skargi dotyczące procedury konkursowej kieruje się do organizatora konkursu.
    7. Organizator konkursu zastrzega sobie prawo oceny zasadności skargi nie później niż do 14 dni liczonych od dnia ogłoszenia wyników.
    8. Organizator ustala własne kryteria przeprowadzenia konkursu.
    9. Stanowisko dyrektora wydziału tworzenia, zastępcy dyrektora vZDiKM oraz Marketing Managera jest obejmowane w ramach zarządzenia dyrektora vZDiKM lub na drodze konkursu.
    10. W sytuacjach szczególnych, awans na stanowiska wymienione w ust. 1 może być przeprowadzany z pominięciem wyżej opisanej procedury konkursowej.
    11. Moc odwoławczą pracowników będących w Zarządzie vZDiKM posiada Dyrektor vZDiKM, a także pracownik będący na stanowisku kierowniczym w wydziale. Postanowienie o odwołaniu poprzedza się pisemną informacją oraz umotywowaniem decyzji.
    12. Od decyzji o odwołaniu pracowników nie przysługuje środek odwoławczy, chyba że osoba odwołująca postanowi inaczej.

    ROZDZIAŁ 4
    zasady pracy na służbie

    § 21

    1. Każdy kierowca jest zobowiązany do wykonywania kursów zgodnie z grafikiem vZDiKM dostępnym w panelu zarządzania.
    2. Pojazdy używane przez MPK Koziegłowy są własnością vZDiKM i są użyczane MPK (jako operatorowi personelu) na potrzeby sprawowania usług komunikacji miejskiej w mieście Koziegłowy.
    3. Pracownicy wykonując służby mają obowiązek korzystać z oficjalnych pojazdów, malowań i modyfikacji używanych przez przewoźników w panelu zarządzania z działu „Pobieralnia”.
    4. W przypadku niestosowania się do zasad pracy na służbie, kierowca może zostać ukarany naganą lub niezaliczeniem służby.
    5. Jeśli pracownikowi przypisano etat 0/7, ma on obowiązek wykonać co najmniej 4 służby w ramach KzW w miesiącu.

    § 22

    1. Każdy przejazd na służbie w vZDiKM dokumentuje się raportem z przejazdu, który składa się w panelu zarządzania.
    2. W raporcie znajdują się zrzuty ekranu z przystanków początkowego i końcowego (lub dodatkowo ze zjazdu/wyjazdu do/z zajezdni), które zawierają przynajmniej dwie rozwinięte linie paska informacji (Shift+Y).
    3. Zrzuty ekranu określone w ust. 2 powinny ukazywać przód oraz prawy bok pojazdu, który będzie wyraźnie uwidoczniał wszystkie drzwi pojazdu. Na zrzutach ekranu pojazd nie może być zasłonięty przez elementy scenerii mapy.
    4. Niezłożenie raportu na czas będzie skutkować niezaliczeniem służby. Taką służbę należy odrobić poprzez KzW.
    5. Czas na rozliczenie raportów przez instruktorów nadzoru ruchu MPK Koziegłowy wynosi 10 dni roboczych.
    6. Podczas wykonywania wyjazdu bądź zjazdu z/do zajezdni należy zrobić zrzut ekranu przy bramie zajezdni i załączyć go do raportu. Wykonanie zjazdu/wyjazdu nie jest
    obowiązkowe.
    7. W przypadku wykonywania służby, która jest określona jako „brygada szczytowa”, kierowca jest obowiązany wykonać zjazd do zajezdni na czas przerwy między „szczytami”. Informację o przerwie zamieszcza się w dokumencie służby dostępnym w panelu zarządzania.

    § 23

    1. Kierowca ma obowiązek zablokować pierwszą połówkę drzwi w pojeździe, który umożliwia taką opcję. Jeżeli jest to niemożliwe, fakt ten należy odnotować w uwagach do raportu.
    2. Kierowca obowiązany jest przestrzegać przepisów ruchu drogowego. W trakcie dnia, w miarę możliwości, powinno się stosować światła do jazdy dziennej.
    3. W sezonie letnim (23 marca – 22 października) kierowca jest zobowiązany utrzymywać w pojeździe temperaturę na poziomie 23°C, a w sezonie zimowym (23 października – 22 marca) 19°C. 2
    4. Kierowca zobowiązany jest do utrzymywania porządku w pojeździe oraz do kontrolowania stanu technicznego i wizualnego na każdym przystanku końcowym.
    5. Kierowca może odjechać z przystanku maksymalnie minutę przed czasem.
    6. Założenie ust. 5 nie dotyczy odjazdów z przystanków początkowych. Maksymalny przyspieszony odjazd z tych przystanków wynosi dziesięć sekund.
    7. Kierowca obowiązany jest używać tzw. „brygadówki” zgodnie z zapisem w grafiku. Jeśli pojazd nie posiada możliwości wyświetlenia danego numeru brygady należy wystawić najwyższą możliwą oraz uwzględnić tą nieścisłość w uwagach do raportu.
    8. W przypadku opóźnienia większego niż sześć minut, kierowca powinien uzasadnić ten fakt w raporcie ze służby.
    9. Podczas wykonywania wyjazdu/zjazdu z/do zajezdni nie obowiązują przewidziane punkty ujemne za złą temperaturę, brak zablokowanej połówki drzwi czy nieoświetloną przestrzeń pasażerską. Dalej jednak obowiązkiem kierowcy jest np. wystawienie odpowiedniej brygadówki oraz odpowiedniego zaprogramowania wyświetlaczy informacji pasażerskiej.
    10. Podczas wyjazdu z zajezdni na tablicach zewnętrznych autobusu powinien widnieć kierunek specjalny „Przejazd Techniczny” (kod: 0/1), a podczas zjazdu do zajezdni – „Zjazd do zajezdni” (kod: 0/2).

    ROZDZIAŁ 5
    zasady rozliczania raportów

    § 24

    1. Raport ze służby może zdać każdy pracownik, który posiada przydzielone w grafiku zadanie przewozowe w dniu, który obejmuje raport.
    2. W skład raportu wchodzą: zdjęcie z pierwszego i ostatniego przystanku (opcjonalnie wyjazdu/zjazdu z/do zajezdni), podsumowanie przejazdów oraz stany drogomierza odnotowane na pierwszym i ostatnim przystanku (opcjonalnie przy wyjeździe/zjeździe z/do zajezdni).
    3. W polu „uwagi” należy zamieścić ewentualne usprawiedliwienia lub informacje dotyczące awarii, której nie należy zgłaszać oraz wszystkie inne informacje mogące wpłynąć na końcową ocenę raportu.
    4. Podstawową stawka punktów za wykonaną służbę opisuje wzór: S = liczba przejechanych km*mnożnik. Mnożnikiem jest wartość punktowa przypisana dla danej
    linii w panelu zarządzania.
    5. Do każdego raportu ze służby jest dołączona karta drogowa, którą można fakultatywnie wypełnić. Karta drogowa jest dostępna w panelu zarządzania i uaktywnia się po wysłaniu raportu.

    § 25

    1. Osobami upoważnionymi do sprawdzenia raportu są instruktorzy nadzoru ruchu.
    2. Osobą upoważnioną do sprawdzenia odwołania od raportu jest prezes zarządu, zastępca prezesa zarządu oraz dyrektor vZDiKM.
    3. Dopuszcza się doraźną pomoc innych osób w wykonywaniu zadań z ust. 1 po uzyskaniu uprzedniej zgody prezesa zarządu.

    § 26

    1. Warunki odejmowania punktów:
    1) Brak wystawionej brygadówki: -3 pkt.,
    2) brak włączonej blokady pierwszej połówki drzwi: -1 pkt,
    3) błędnie zaprogramowane wyświetlacze informacji pasażerskiej: -8 pkt.,
    4) nieoświetlona przestrzeń pasażerska w godz. 20:00 – 7:00 (sezon letni): -2pkt.,
    5) nieoświetlona przestrzeń pasażerska w godz. 16:00 – 7:00 (sezon zimowy): -2pkt.,
    6) przyspieszony odjazd z przystanku powyżej 1 minuty: -1 pkt za każdy przystanek,
    7) przyspieszony odjazd z pierwszego przystanku powyżej 10 sekund: -1 pkt za każdy przystanek,
    8) nieuzasadnione opóźnienie powyżej 6. minut: -1 pkt za każdy przystanek,
    9) nieodpowiednia temperatura w pojeździe: -3 pkt., 3
    10) brak otwartych okien oraz szyberdachów w przypadku temperatury wewnątrz pojazdu, która nie jest tolerowana (nie dotyczy pojazdów z wbudowaną klimatyzacją): -2 pkt.,
    11) rozpoczęcie służby w złym miejscu: -15 pkt.,
    12) niepoprawnie wykonany zrzut ekranu podczas wyjazdu/zjazdu z/do zajezdni (tj. wykonanie zrzutu ekranu w miejscu innym niż brama zajezdni oraz/lub nieprawidłowe przygotowanie pojazdu oraz/lub niespełnienie innych wymogów dla wyjazdu/zjazdu): -10 pkt. 4
    2. Podstawy do niezaliczenia raportu:
    1) Brak załączonego, załączone niepoprawnie lub błędnie podsumowanie przejazdu,
    2) brak załączonych zrzutów ekranu z gry lub załączenie ich w rozmiarze uniemożliwiającym ich odczytanie,
    3) nieprawidłowo wykonany zrzut ekranu,
    4) podanie błędnego stanu licznika,
    5) wykonanie służby niezgodnej ze stanem w grafiku,
    6) dokonanie modyfikacji w pojeździe bez zgody zarządu przewoźnika,
    7) naprawa pojazdu podczas wykonywania służby bez uzgodnienia z przewoźnikiem,
    8) suma punktów równa zeru,
    9) zmodyfikowane podsumowanie przejazdu,
    10) wykonanie mniej niż jednego kursu lub wykonanie wyłącznie wyjazdu/zjazdu,
    11) złożenie raportu z nierozpatrzonym zgłoszeniem zdarzenia,
    12) zjazd do zajezdni w czasie trwania służby lub udanie się na stację paliw celem zatankowania pojazdu podczas wykonywania służby,
    13) przejechanie ponadnormatywnej ilości kilometrów na służbie z tolerancją +/- 3km,
    14) brak ciągłości rozkładu jazdy (tj. pomijanie poszczególnych kursów/przejazdów technicznych),
    15) zwolnienie pracownika,
    16) inne złamanie postanowień regulaminu. 5
    3. Obowiązują mnożniki punktów za:
    1) Służbę w niedzielę: +18 pkt.,
    2) służbę w święta: +25 pkt.,
    3) służbę podczas czasowych zmian w rozkładzie: +13 pkt.,
    4) służbę w ramach KZW (kursu „z wolnego”): +10 pkt.,
    5) służbę podczas akcji specjalnych: +10 pkt.,
    6) wykonanie wyjazdu lub zjazdu z/do zajezdni: +10 pkt.,
    7) prawidłowe wypełnienie karty drogowej: +10 pkt.

    ROZDZIAŁ 6
    zgłoszenia awarii pojazdów

    § 27

    1. Kierowca jest zobowiązany zgłosić awarię tylko opatrzoną czerwoną kontrolką (tj. awaria uniemożliwiająca dalszą jazdę). Zgłoszenia dokonuje się w module „wnioski” w panelu zarządzania.
    2. Zgłoszenia awarii opatrzonej żółtą kontrolką należy dokonać za pośrednictwem pola „uwagi” w raporcie.
    3. Rozpatruje się negatywnie zgłoszenia awarii przypisanej na stałe do pojazdu. 6

    § 28

    1. Natychmiast po wystąpieniu awarii należy zaparkować pojazd w bezpiecznym miejscu, zaciągnąć hamulec ręczny oraz ustawić odpowiednio wyświetlacze systemu informacji pasażerskiej (tj. napis „Awaria”; kod: 0/3).
    2. Każde zgłoszenie powinno zawierać informacje dotyczące numeru taborowego uszkodzonego autobusu, miejsca oraz godziny wystąpienia awarii, numeru linii oraz brygady, podczas której zaistniała awaria.
    3. Do każdego zgłoszenia awarii należy dołączyć przynajmniej dwa zdjęcia: jedno, które ukazuje wskaźniki pokazujące informację o błędzie na pulpicie kierowcy oraz drugie, ukazujące prawidłowo zabezpieczony oraz oznaczony autobus.
    4. W przypadku kolizji, oprócz zdjęć wskazanych w ust. 3, należy dodatkowo zamieścić zdjęcia ukazujące uczestników kolizji oraz rozmieszczenie pojazdów.

    § 29

    1. Czas na rozpatrzenie zgłoszenia to maksymalnie kilka godzin.
    2. Osoba sprawdzająca zgłoszenie wydaje decyzję o kontynuacji pracy lub o anulowaniu służby.

    ROZDZIAŁ 7
    egzamin, program poleceń oraz naliczanie dodatkowych punktów

    § 30

    1. Każda osoba chcąca dołączyć do vZDiKM, po pozytywnym przejściu przez pierwszy etap rekrutacji, jest obowiązana zdać egzamin sprawdzający znajomość podstawowych zagadnień z zakresu zasad ruchu drogowego oraz niniejszego regulaminu (tj. drugi etap rekrutacji).
    2. Egzamin przeprowadza się z wykorzystaniem modułu umieszczonego w panelu zarządzania.
    3. Do egzaminu można podejść co najwyżej 3 razy.
    4. Po otrzymaniu trzech negatywnych wyników egzaminu, osoba zdająca powinna zgłosić się do osoby wskazanej w wyświetlanym przez panel zarządzania komunikacie, która zastosuje jeden z poniższych trybów:
    1) zwolnienie pracownika (lub zakończenie procedury rekrutacyjnej wynikiem negatywnym),
    2) ponowne wysłanie na egzamin,
    3) warunkowe zaliczenie egzaminu.
    5. Od decyzji wymienionych w ust. 4 nie przewiduje się środków odwoławczych.
    6. Zasady przeprowadzenia egzaminu oraz ustalenia jego wyników określone są w instrukcji dostępnej przed rozpoczęciem egzaminu. Użytkownik potwierdza znajomość oraz akceptację zasad w niej zawartych w momencie naciśnięcia przycisku rozpoczynającego egzamin.
    7. Na egzamin mogą być również skierowani zatrudnieni pracownicy oraz pracownicy zawieszeni. O każdorazowym wysłaniu pracownika na egzamin decyduje osobas prawująca nad nim nadzór.

    § 31

    1. Program poleceń pozwala pracownikom zaprosić znajomych do dołączenia do vZDiKM. Aby zaproszenie było ważne, znajomy musi w swoim podaniu wpisać nick pracownika polecającego. Gdy zaproszona osoba wykona pierwsze 7 służb i będzie aktywna przez co najmniej miesiąc, polecający oraz jego znajomy otrzymują bonus w postaci 50 punktów.
    2. Nie ustala się ograniczeń co do liczby osób, które można zaprosić.
    3. Tworzenie tzw. „multikont” (tj. kolejnych kont należących do tej samej osoby, ale z zadeklarowaniem odmiennych danych) jest zabronione.

    § 32
    przyznawanie dodatkowych punktów – postanowienia ogólne

    1. Za rozliczanie członków vZDiKM z wykonywanych zadań oraz przyznawanie im dodatkowych punktów (dalej: bonusu) odpowiedzialny jest Zastępca Dyrektora vZDiKM przy pomocy Inspektorów ds. Kontroli we współpracy z Prezesem Zarządu MPK Koziegłowy.
    2. Zastępca Dyrektora vZDiKM jest odpowiedzialny za comiesięczne ustalenie wartości bonusu, który zostanie następnie przydzielony przez Prezesa Zarządu w Panelu Zarządzania. Wartość bonusu ustalana jest na podstawie taryfikatora określonego w § 32a.
    3. Podstawą do przydzielenia bonusu jest tabela w panelu zarządzania, którą wypełnia Zastępca Dyrektora vZDiKM lub osoba przez niego upoważniona. Wypełniona tabela jest traktowana jako dokument wewnętrzny.
    4. Tabela, o której mowa w ust. 3, przesyłana jest do 10. dnia każdego miesiąca.
    5. Prezes Zarządu jest obowiązany do przydzielenia bonusu w Panelu Zarządzaniawterminie do 5. dni od otrzymania wypełnionej tabeli. W sytuacjach wyjątkowych, punktyprzydziela Dyrektor vZDiKM.

    § 32a
    przyznawanie dodatkowych punktów – taryfikator

    1. Podstawową wartość bonusu określa się na podstawie liczby zdanych raportów. Zakażdy zdany raport przysługują 2 punkty.
    2. Do podstawowej wartości bonusu dolicza się punkty za posiadanie:
    1) rangi praktykanta – 2 punkty,
    2) rangi kierowcy – 15 punktów,
    3) rangi doświadczonego kierowcy – 50 punktów,
    4) innej rangi funkcyjnej w ramach MPK Koziegłowy – 100 punktów,
    5) rangi należącej do Zarządu MPK Koziegłowy – 120 punktów,
    6) rangi w ramach Zarządu vZDiKM – 150 punktów.
    3. Dopuszcza się doliczenie punktów do podstawowej wartości bonusu za inne, incydentalne czynności wykonane na rzecz vZDiKM oraz jako nagrody w konkursach ogłaszanych przez Zarząd MPK Koziegłowy lub Zarząd vZDiKM. Jednorazowo można doliczyć maksymalnie 100 punktów. Przyznanie wyższej liczby punktów może się odbyć po wyrażeniu pisemnej zgody Dyrektora vZDiKM.
    4. W przypadku stwierdzenia przez Dyrektora vZDiKM oraz Zastępcę Dyrektora vZDiKM braku postępu w pracach prowadzonych przez osoby posiadające rangi
    wymienione w ust. 2 pkt. 4-6, dopuszcza się odstąpienie od doliczenia wskazanych wartości punktowych.
    5. Od podstawowej wartości bonusu odlicza się punkty za:
    1) anulowanie służby – 2 punkty za pierwsze 2 anulowania w miesiącu oraz 8 punktów za każde kolejne,
    2) nieprawidłowo sprawdzony raport (dot. rang funkcyjnych) – 1 punkt/raport,
    3) nieprawidłowo uzupełniony grafik (dot. rang funkcyjnych) – 1 punkt/wpis,
    4) inne stwierdzone nieprawidłowości – współmiernie do wagi nieprawidłowości, nie więcej niż 5 punktów.
    6. Jeżeli wskutek odliczenia punktów wartość bonusu będzie ujemna, odstępuje się od odjęcia punktów pracownikowi. Wówczas bonus przyjmuje wartość równą zeru.

    § 32b
    przyznawanie dodatkowych punktów – postanowienia końcowe

    1. Informacja o przyznanych punktach dodatkowych dostępna jest na stronie głównej w Panelu Zarządzania.
    2. Wszelkie zapytania o wartość przyznanego bonusu są rozpatrywane przez Prezesa Zarządu, względnie Dyrektora vZDiKM. Odpowiedzi udziela się do 14 dni od otrzymania zapytania. Zapytanie może sięgać co najwyżej 3 miesięcy wstecz.
    3. Dopuszcza się doraźną pomoc w ustalaniu wartości bonusu przez osoby posiadające inne rangi funkcyjne.

    ROZDZIAŁ 8
    postanowienia końcowe

    § 33

    1. Wszelkie kwestie nieujęte w regulaminie mogą regulować później wydane dokumenty. Ponadto, regulamin uzupełniają dane zawarte na stronie internetowej pod adresem www.vzdikm.pl oraz w panelu zarządzania.
    2. Kwestie sporne rozwiązuje dyrektor vZDiKM.
    3. Złamanie regulaminu lub działanie na szkodę vZDiKM skutkować może nałożeniem środka dyscyplinarnego, o którym każdorazowo decyduje osoba go wymierzająca.


    1. Wnioski można składać wyłącznie w dniu służby do godziny 22:00 ↩︎
    2. Obowiązuje tolerancja odchyleń temperatury: +/- 4°C. ↩︎
    3. Dopuszcza się odstąpienie od odjęcia punktów, gdy kierowca uzasadni odchylenie. ↩︎
    4. Przy stwierdzeniu zaistnienia tego powodu, osoba sprawdzająca zobowiązana jest do podania uzasadnienia w polu „Uwagi”. ↩︎
    5. Przy stwierdzeniu zaistnienia tego powodu, osoba sprawdzająca zobowiązana jest do podania uzasadnienia w polu „Uwagi”. ↩︎
    6. Informacje dotyczące takiej awarii są dostępne w podglądzie pojazdu w panelu zarządzania. ↩︎

    Schemat Organizacyjny – vZDiKM

    • Dyrektor
      vZDiKM
      • Kierownik
        Zaplecze Techniczne
        • Specjalista
          Zaplecze Techniczne
      • Zastępca Dyrektora
        vZDiKM
        • Inspektor ds. kontroli
          Pion Administracji
      • Dyrektor
        Wydział Tworzenia
        • Inspektor
          Wydział Tworzenia
        • Specjalista
          Wydział Tworzenia
      • Marketing Manager
        Pion Administracji

    Schemat Organizacyjny – MPK Koziegłowy

    • Prezes Zarządu
      MPK Koziegłowy
      • Dyspozytor
        MPK Koziegłowy
      • Zastępca Prezesa Zarządu
        MPK Koziegłowy
        • Doświadczony Kierowca
          MPK Koziegłowy
        • Kierowca
          MPK Koziegłowy
        • Praktykant
          MPK Koziegłowy
      • Instruktor Nadzoru Ruchu
        MPK Koziegłowy
    Przewijanie do góry